Van 'hoe dan?' naar 'doe dan!'

Hart voor de ggz – werken met compassie in een nieuwe ggz

Verbeter de zorg, begin bij jezelf.

We willen goede, menswaardige zorg bieden, met HART voor de GGZ. In deze tijd van bezuinigingen en bureaucratie? Juist nu! Doe geen concessies aan de kwaliteit. Laat je inspireren om de zorg te geven en te blijven geven zoals je die je zelf ook graag zou willen ontvangen.

Van ‘Hoe dan?’ naar ‘Doe dan!’

Dit boek staat boordevol ideeën waarmee je zo aan de slag kunt. Compassie, nabijheid, luisteren en samenwerken zijn vaardigheden waarin je beter kunt worden. Je kunt de passie in je werk hervinden als je die kwijt was! Begin vandaag nog, maak je HART voor de GGZ.

Remke van Staveren
9789058982889 | 165mm x 240mm | 144 blz. | druk 1 | paperback | maart 2016
Prijs: € 24,- Utrecht: Uitgeverij De Tijdstroom

Verkrijgbaar bij Boom uitgevers


Hart voor Herstel – werken aan een menswaardige ggz

Herstel voor iedereen? Weer plezier in je werk? Dat kan!

Een betere, herstelondersteunende ggz, dat willen we allemaal. Maar hoe dan? Dit doe-boek biedt inspirerende verhalen, voorbeelden uit de praktijk, ideeën en tips. Het helpt je om creatief te denken en te ontdekken wat écht werkt.

Jij maakt het verschil.

Zorg goed voor jezelf en elkaar, zodat je ook goed voor je cliënt en zijn naasten kunt zorgen. Gewoon, vanaf vandaag, op je eigen werkplek. Begin zelf, begin klein, met iets haalbaars en zichtbaars dat snel resultaat geeft. Werken met HART voor de GGZ, vanuit compassie, moet je doen.

Remke van Staveren
9789058981660 | 165mm x 240mm | 172 blz. | druk 1 | paperback | april  2018
Prijs: € 24,- Utrecht: Uitgeverij De Tijdstroom

Verkrijgbaar bij Boom uitgevers


Herstel in de pocket – voor cliënten en naasten in de ggz

Herstel gaat over ontdekken wat wel en niet werkt voor jou bij mentale ontregeling. Het gaat over het zoeken naar verbinding: met jezelf, met de ander, en met de samenleving. Over zingeving en een nieuw perspectief. Over het vinden van een nieuwe balans. Wat is er met je gebeurd waardoor je psychische klachten hebt? Waar wil je naartoe en wat heb je daarbij nodig?

Herstellen doe je zelf, maar niet alleen

Herstellen doe je zelf, maar dat betekent niet dat je het alleen hoeft te doen. Met dit boek willen we jou, je naasten en je zorgverleners aanmoedigen samen op pad te gaan…

Leuk om te weten: de royalty’s van dit boek gaan naar Stichting Socialrun, voor een inclusieve samenleving.

Remke van Staveren, Tilly van Oosten, Heleen Wadman, Tom van Wel

9789024442393 | 64 blz | druk 1 | paperback | september 2021 | Prijs E 10,- | Amsterdam: Boom uitgevers


Herstel in de pocket – voor ggz zorgverleners

Herstelondersteunende zorg gaat over de cliënt en zijn naasten helpen ontdekken wat wel en niet werkt bij mentale ontregeling. Over het zoeken naar verbinding en het vinden van een nieuwe balans.

Herstelondersteunende zorg

Herstelondersteunende zorg is nadrukkelijk geen nieuwe manier van werken, maar een aanvulling, vergt het misschien wel een nieuwe manier van kijken, van nieuwsgierig zijn naar de mens en zijn unieke verhaal. Wie is de cliënt? Wat is er met hem gebeurd? Waar wil hij naartoe en wat heeft hij daarbij nodig? Met dit boek willen we je aanmoedigen samen op pad te gaan…

Leuk om te weten: de royalty’s van dit boek gaan naar Stichting Socialrun, voor een inclusieve samenleving.

Remke van Staveren, Tilly van Oosten, Heleen Wadman, Tom van Wel

9789024442393 | 54 blz | druk 1 | paperback | september 2021 | Prijs E 10,- | Amsterdam: Boom uitgevers


Patiëntgericht communiceren in de ggz

Het succes van ieder (behandel)contact in de ggz valt of staat bij de kwaliteit van de relatie tussen hulpverlener en patiënt of cliënt, en communicatie is daarin het belangrijkste instrument. Met de komst van de herstelbeweging, positieve gezondheid en persoonlijke psychiatrie is ook het communiceren in de ggz veranderd. De relatie tussen hulpverlener en patiënt of cliënt is respectvoller en gelijkwaardiger geworden, ieder als expert op het eigen gebied, terwijl naasten veel meer dan voorheen betrokken worden bij de zorg.

De taal van compassie

Patiëntgericht communiceren is een compassievolle wijze van communiceren, gericht op herstel, eigen regie en empowerment. Hulpverlener en cliënt zijn beiden expert op het eigen gebied, terwijl naasten zoveel mogelijk betrokken worden bij de zorg. Naast waarden als echtheid, respect, acceptatie en empathie, is een patiëntgerichte houding gebaseerd op openheid, professionele nabijheid en compassie.

Remke van Staveren

9789058983275 | 272 blz | druk 2 | paperback | februari 2019 | Prijs E 39,- | Amsterdam: Boom uitgevers  

.


Patiëntgericht communiceren in de medische praktijk

U wilt uw patiënten effectief geruststellen, bij het beslissingsproces betrekken, slecht nieuws brengen of motiveren tot gedragsverandering. Maar hoe doet u dat feitelijk? Wat zegt u? Hoe zegt u het? Hoe praat u met een suïcidale patiënt, hoe reageert u op iemand die in huilen uitbarst en wat zegt u tegen de borderline patiënte die u midden in de nacht in crisis opbelt?

Patiëntgericht communiceren wérkt.

De patiënt voelt zich begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat een efficiënte en prettige werkrelatie, waarin u met de patiënt samenwerkt en probeert tot een gezamenlijk besluit te komen. U helpt de patiënt meer greep op zijn situatie te krijgen en zijn zelfredzaamheid te vergroten. Patiëntgericht communiceren levert u meer werkplezier op en de patiënt belangrijke gezondheidseffecten.

Remke van Staveren

9789058982810 | 279 blz | druk 2 | paperback | september 2015 | Prijs E 39,- | Amsterdam: Boom uitgevers  

.


App MedCom

MedCom is een unieke app waarmee je je in minder dan 15 seconden voorbereidt op je gesprek met de cliënt. De gespreksvaardigheden zijn patiëntgericht: naast respectvol en effectief, zoveel mogelijk wetenschappelijk verantwoord. Handig voor in de spreekkamer, op de afdeling of bij de cliënt thuis.

MedCom is gratis te installeren via Google Play of  App Store.

Remke van StaverenBoeken