HART voor de GGZ blog

3a265805-c852-4a2e-8a05-a14c448acd18.jpg

Mijn Eureka!-moment

‘Wanneer is bij jou die omslag gekomen?’ wil Toon weten.

Ik ben op bezoek bij Toon Walravens, ervaringsdeskundige en sinds enkele maanden hoofdopleider SRH aan de RINO Groep. Toon doelt op het moment waarop ik als psychiater minder medisch, en meer herstelondersteunend ging werken. De ‘omslag’ van dokter naar ggz-zorgverlener, en vervolgens naar medemens.

Lees meer
Remke van StaverenMijn Eureka!-moment
wilma-boevink.jpg

Mijn verhaal – Wilma Boevink

“Door onze verhalen zijn we in staat om het verschil te zien tussen wie we zijn en de problemen die we hebben. En we leren erdoor formuleren welke steun we nodig hebben. We maken verhalen waarin we onszelf herkennen, waarvoor we onze eigen woorden zoeken en waarvoor we onze eigenheid hervinden. Verhalen waarvan we kunnen zeggen: zo is mijn leven, dit is wie ik ben en op deze manier kunnen anderen mij helpen.

Ik denk dat mijn herstel is begonnen op het moment dat ik durfde terug te kijken op mijn leven. Tot dan toe was daar maar één officieel verhaal voor. Er is lange tijd maar één versie geweest van mijn levensverhaal. Volgens die versie heb ik een psychotische stoornis, waarvoor ik in een psychiatrisch ziekenhuis terechtkwam. Daar werd ik behandeld en hoewel het nooit meer echt over gaat, valt er met de restverschijnselen wel te leven.

Dat is niet mijn verhaal. Ik geloof er niet meer in en ik kan er niets mee. Mijn verhaal luidt anders. Daarin ben ik niet de drager van een psychische stoornis. In mijn verhaal is mijn psychiatrische opname de uitkomst van een complex samenspel van factoren. In mijn versie is mijn gekte zeker ook een reactie op omstandigheden geweest. Omstandigheden waarin ik als klein kind ben misbruikt, mishandeld en verraden door de mensen die voor me moesten zorgen. Waarom heeft nooit iemand naar die omstandigheden gevraagd? Waarom vroeg niemand mij: ‘Wat is er toch gebeurd dat jij er gek van wordt?’ In de psychiatrie is men niet gewend om dit soort voor de hand liggende vragen te stellen. Het vaststellen van de diagnose vraagt alle aandacht. En zodra die diagnose bekend is, is ook een antwoord gevonden op alle vragen. Vanaf dat moment wordt alles wat je zegt en doet logisch verklaarbaar door het ziektebeeld dat men bij je heeft vastgesteld. (…)

In feite word je als psychiatrisch patiënt bevestigd in je overtuiging dat je zelf het probleem bent dat opgelost moet worden. Dit prolongeert een patroon waarmee je al zo lang vertrouwd bent, het slachtofferschap. Patiënt worden in de psychiatrie zou je een herhaling van het trauma kunnen noemen.”

Wilma Boevink is onderzoeker en ervaringsdeskundige

Eerder gepubliceerd in : Boevink, W.A. (2017). HEE! Over herstel, empowerment en ervaringsdeskundigheid in de psychiatrie. Proefschrift. Utrecht: Trimbos-instituut.

Lees meer
Remke van StaverenMijn verhaal – Wilma Boevink
stethoscoop-en-hart.png

Minder marktwerking? Meer visie!

Zelfs tijdens de Corona crisis, nu de zorg massaal wordt bejubeld en toegeklapt, is het opletten geblazen. Marktwerking en kostenbeheersing in de zorg blijven het adagium van deze regering. 

Lees meer
Remke van StaverenMinder marktwerking? Meer visie!
foto-2-van-PGC-van-WvW.jpg

Ja, er is een APP om beter te leren communiceren: MedCom

Een nieuwe, herstelondersteunende ggz begint bij een nieuwe taal en manier van denken. Met het verschijnen van de tweede druk van Patiëntgericht communiceren in de ggz is ook gratis app MedCom geheel herzien!

De afgelopen jaren is er veel veranderd, zowel in de maatschappij als in de ggz. Met de komst van de herstelbeweging (Wilma Boevink), positieve gezondheid (Machteld Huber) en persoonlijke psychiatrie (Jim van Os en Philippe Delespaul) is ook het communiceren in de zorg & ggz veranderd. De relatie tussen hulpverlener en patiënt of cliënt is respectvoller en gelijkwaardiger geworden, ieder als expert op het eigen gebied, terwijl naasten veel meer dan voorheen betrokken worden bij de zorg.

MedCom is een unieke app waarmee je je in minder dan 15 seconden voorbereidt op je gesprek met de patiënt, cliënt of naasten. De gespreksvaardigheden zijn patiëntgericht: naast respectvol en effectief, zoveel mogelijk wetenschappelijk verantwoord. Handig voor in de spreekkamer, op de afdeling of bij de patiënt thuis.

Installeer MedCom gratis via Google Play of  iTunes


Inhoud van MedCom

De Basis : Vaardigheden |Basis gesprek | Gesprek met naasten | Kinderen | Leren patiëntgericht communiceren

Info & Advies : Info & Advies | Slecht Nieuws | Samen beslissen | Medicatie Advies

Emoties! : Bang | Boos | Bedroefd

Meebewegen: Weerstand | Motiveren | Claimend gedrag | Borderline Crisis

Pittig: Transcultureel | Psychosociale Problemen | Dementie | Verstandelijke beperking | Autisme

Expert: Psychose | Simulatie | SOLK | Suïcidaliteit


By the way, patiëntgerichte communicatie heet patiëntgericht, en niet bijvoorbeeld cliëntgericht of mensgericht of gewoonweg communicatie, omdat het een al decennia bestaande, goed onderzochte en compassievolle methode is, vooral in Engelssprekende landen waar het patient-centered communication of patient-centered interviewing heet.

Lees meer
Remke van StaverenJa, er is een APP om beter te leren communiceren: MedCom